Google worstelt met zijn kliks. In het eerste kwartaal van 2008 steeg het
aantal keer dat in Amerika een Google Ad werd aangeklikt met maar 1,8
procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Eerder waren
stijgingspercentages tussen de 30 en 50 procent heel normaal. Dit becijferde
onderzoeksbureau Comscore.
Google’s inkomsten zijn erg afhankelijk van de betaalde kliks.
Vallen deze tegen, dan kan dit grote gevolgen hebben voor de omzet van het
Amerikaanse bedrijf.
De klikproblemen van Google vallen samen met de groeiende problemen van de
Amerikaanse economie. De internet gigant lijkt dus serieus geraakt te worden
door een afkoelende economie.
Zijn de grenzen van de groei bereikt? Google lijkt in ieder geval voor het
eerst in zijn geschiedenis kwetsbaar te zijn voor economische schommelingen.
Tot nu toe stegen aandelen en omzetten ongeacht de economische situatie. Het
laatste kwartaal lijkt de belegger een stuk minder vertrouwen in de
zoekgigant te hebben. Het aandeel raakte in drie maanden ruim dertig procent
van zijn waarde kwijt.
Een voorbehoud bij de cijfers van Comscore is wel op zijn plaats. Sinds
de beursgang van Google in 2004 schermt het internetbedrijf zijn eigen
gegevens en resultaten af. Daardoor kijkt de markt veelvuldig naar het
onderzoek van Comscore.
De onderzoeksfirma kijkt echter alleen naar de kliks. Die zijn een indicatie
van Google’s resultaten, maar schetsen lang niet het hele verhaal.
Qua omzet is het maar de vraag of Google zwaar door een economische crisis
wordt getroffen. Betaalde zoekresultaten hebben een relatief hoog resultaat.
Marketeers zullen juist naar dit soort kanalen gaan kijken als de economie
minder gaat draaien.
Bovendien zet Google sterk in op de kwaliteit van zijn zoekresultaten.
Bezoekers moeten minder vaak ‘per ongeluk’ op een commerciële link klikken
want dat gaat ten koste van de kwaliteit. En voor mindere kwaliteit wordt
minder betaald.
Gisteren presenteerde Google nog zijn Website Optimizer. Bedrijven kunnen
hiermee hun websites testen op kliks via advertentielinks. Zo kan de
kwaliteit worden verhoogd. Een teruggang in kliks hoeft dus niet
onmiddellijk gevolgen te hebben voor de omzet.
Toch zijn de voortekenen niet gunstig. In het vierde kwartaal van 2007
was een lichte teruggang van de groei aan kliks al zichtbaar. 30 procent was
nog steeds fors, maar toch beduidend lager dan de 50 procent die het
kwartaal daarvoor werd geboekt.
Als reden voor dit zwakke vierde kwartaal gaf Google aan te worstelen met
advertenties die het plaatst op sociale netwerksites zoals Myspace. Google
ontkende hiermee last te hebben van afnemend consumentenvertrouwen in de VS.
Een echte recessie heeft het jonge Google bovendien nog niet
meegemaakt. Investeerders en beleggers moeten dus nog afwachten hoe het
bedrijf hierop reageert.
Donderdagavond maakt Google zijn resultaten over het eerste kwartaal bekend.
Dan zal duidelijk zijn of het bedrijf daadwerkelijk te lijden heeft onder de
afname van het aantakl kliks.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl